Vogelpraathoek

Forum voor alle soorten vogels
Het is nu wo sep 24, 2014 6:24 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma aug 15, 2011 7:59 pm 
Nieuw lid

Ik heb een zeer mooie majoorputter gekocht maar helaas ik ben bedonderd de vogel was achteraf ziek
ik zette hem in een kooi en hij kon amper omhoog vliegen tijdens de aankoop heb ik dat niet opgemerkt het viel wel op dat het drinkwater geel gekleurd was de kweker zij dat dit een nieuwe stof was dat in zijn regio veel gebruikt werd (enschede)ik had daar nog nooit van gehoord.
nu heb ik vandaag de dierenarts opgebeld voor ESB3 maar dit kan ik niet zomaar krijgen volgens de dierenarts in santpoort noord ik moest maar met de vogel komen en mest meenemen dan stuurde hij dat op en daarna kon ik het eventuweel krijgen maar ja dat duurt te lang en dan is de vogel al dood.
zijn er meer mensen met tegenwerkende dierenartsen ????want zo zie ik dat
en weet iemand waar het wel te verkrijgen is een dieren arts moet toch immers wel beter weten????

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma aug 15, 2011 8:33 pm 
Superlid

johnnyb schreef:
Ik heb een zeer mooie majoorputter gekocht maar helaas ik ben bedonderd de vogel was achteraf ziek
ik zette hem in een kooi en hij kon amper omhoog vliegen tijdens de aankoop heb ik dat niet opgemerkt het viel wel op dat het drinkwater geel gekleurd was de kweker zij dat dit een nieuwe stof was dat in zijn regio veel gebruikt werd (enschede)ik had daar nog nooit van gehoord.
nu heb ik vandaag de dierenarts opgebeld voor ESB3 maar dit kan ik niet zomaar krijgen volgens de dierenarts in santpoort noord ik moest maar met de vogel komen en mest meenemen dan stuurde hij dat op en daarna kon ik het eventuweel krijgen maar ja dat duurt te lang en dan is de vogel al dood.
zijn er meer mensen met tegenwerkende dierenartsen ????want zo zie ik dat
en weet iemand waar het wel te verkrijgen is een dieren arts moet toch immers wel beter weten????

nu koop je nooit een putter veel te vroeg. enne zijn te vroeg geboren kindjes . weet wa ik zeg die rui ze. wa stomme kiekens zijn dat. je doet er alles voor , en toch de piepe aan maarten geven .
esb3 moet via veearts . jammer die droom putters ze.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma aug 15, 2011 8:43 pm 
Moderator

als het coccidiose is , kun je beter uitkijken naar baycox. dit is ook verkrijgbaar bij de dierenarts

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma aug 15, 2011 9:04 pm 
Speciaal lid

Het lijkt mij vrij logisch dat de DA de vogel eerst wil zien voor hij ESB3 voorschrijft.
ESB3 is een antibioticum en daar word al genoeg mee gerotzooid.
Ik kan dat nu niet bepaald tegenwerken noemen.

Gr. Douwe

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma aug 15, 2011 10:04 pm 
Nieuw lid

Douwe02 schreef:
Het lijkt mij vrij logisch dat de DA de vogel eerst wil zien voor hij ESB3 voorschrijft.

Gr. Douwe

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma aug 15, 2011 11:50 pm 
Speciaal lid

de meeste dierenartsen geven het wel mee als je de reden van aankoop maar duidelijk maakt

maar mestonderzoek vindt ik toch een goede manier om de ziekte te achterhalen zodat je geen verkeerde medicatie geeft
maar de vogel meenemen naar de dierenarts vindt ik toch zinloos ( zo vangt hij weer €25,- consult kosten )

wat ook een goed middel is , is baytrill wordt vaak voor veel ziekten bij vogels gebruikt

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 16, 2011 9:50 am 
Lid

Bij ons is het geen probleem om ESB3 te krijgen, wij kopen met zun allen dit in en verkopen het per potje
mocht je het niet krijgen kunnen kan ik het zo naar je toesturen

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 16, 2011 2:26 pm 
Speciaal lid

Baycox, sluit me aan bij Naruch. Werking is breeder en werkt snel en goed. ESB3 wordt steeds minder gebruikt hier!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 17, 2011 10:33 am 
Toplid

Douwe02 schreef:

Gr. Douwe

Esb is zeker géén antibiotica. Het is een middel tegen coccidiose, en daar helpt een antibioticum niet tegen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 17, 2011 9:06 pm 
Speciaal lid

Citaat:
Esb is zeker géén antibiotica. Het is een middel tegen coccidiose, en daar helpt een antibioticum niet tegen.

ESB3 behoord tot de sulfonamiden groep.
Ga dat maar eens googlen.

Gr. Douwe

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 18, 2011 11:00 am 
Lid

Douwe02 schreef:

Gr. Douwe

ESB-3 is geen breedspectrum antibioticum. Bij mijn dierenarts krijg ik het zonder problemen mee, evenals Baycox. "Echte" antibiotica zoals Terramycin krijg ik niet zomaar mee. Nu kent mijn dierenarts mij ondertussen goed en weet hij dat ik met beleid omga met medicijnen. Er wordt veel geroepen over medicijnen in de vogelwereld, maar 90% van de verhalen kloppen niet.

Baytrill is een breed spectrum antibioticum, Baycox en ESB-3 zijn dat niet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr aug 19, 2011 8:52 pm 
Speciaal lid

Description
Product Type
Oral broad-spectrum antibiotic intended for treatment of coccidiosis and specific bacteral diseases in poultry.
Description and Composition
ESB 3 powder contains 30g Sulfaclozine (= Sulfachloropyrazine) sodium monohydrate per 100g. The powder is freely soluble in water.
Properties
ESB 3 is an antibiotic belonging to the group of sulfonamides. Like all sulfonamides, sulfaclozine is a competitive antagonist of para-aminobenzoic acid (PABA), a precursor of folic acid, in protozoa and bacteria.
Folic acid is a coenzyme necessary for the synthesis of nucleic acid, hence sensitive species do not multiply in the presence of ESB 3.
Indications
ESB 3 is indicated for treatment of coccidiosis in poultry due to infection with Eimeria species, fowl typhoid due to infection with Salmonella gallinarum and fowl cholera due to infection with Pasteurella multocida.
Dosage and Administration
Dissolve 1g ESB 3 30% per liter water. This provides approximately 50 mg active ingredient, or 170 mg ESB 3, per kg bodyweight. Treat for 3 consecutive days and repeat after a 2 days break if necessary (Shuttle programs like day 1, 3, 5, 7, 9 or 1, 2, 5, 6, 9 have also been found effective).
For coccidiosis in chicken caused by E. tenella and E. necatrix doses of 1.5g to 2.0g are indicated.
For the treatment of cholera and typhoid, doses of 1 to 2 g ESB 3 per liter water for at least 5 days are required.
Withdrawal periods
Withdrawal periods according to national registrations.
Special Precautions and Warnings
For use in drinking water of poultry. Prepare fresh water daily.
Avoid underdosing. Sick birds may drink less water than normal. When such birds can be isolated the proportion of ESB 3 in the water can be proportionally increased.
Avoid overdosing. At high ambient temperatures birds drink more water than usual, and thus the concentration of ESB 3 in the water should be decreased.
Formulations and Packages
ESB 3 30% :
Carton with 250g plus one spoon of 10g size
Box with 4 cartons of 250g each
Citaat:
Er wordt veel geroepen over medicijnen in de vogelwereld, maar 90% van de verhalen kloppen niet.

Misschien een poging om iets goed te praten?

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr aug 19, 2011 10:34 pm 
Lid

Oh oh oh,
Esb-3 is gericht op het doden van coccidiose en is geen breed spectrum in de zin van het doden van een groot bereik aan infecties.

Maar goed, blijkbaar ben je op zoek naar een confrontatie. Ik probeer alleen te helpen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr aug 19, 2011 10:37 pm 
Lid

Herstel, ESB-3 kan ook worden ingezet tegen atoxoplasmose. Heb ik notabene zelf op mijn site geschreven :shock:

Profiel  

BerichtGeplaatst: za aug 20, 2011 9:30 am 
Moderator

devogelman schreef:
Herstel, ESB-3 kan ook worden ingezet tegen atoxoplasmose. Heb ik notabene zelf op mijn site geschreven :shock:

atoplasmose is ook een soort coccidiose.

coccidiose =isospora canaria
atoxoplasmose = isospora serini

het verschil is dat axtoplasmose buiten de darmwand treed en coccidiose niet, ook moet er bij axtoplasmose langdurig gekeurd worden.

en akkoord esb3 is licht bacterieel dodend, maar ga er maar vanuit als je vogel antbiotica nodig heeft. je geen esb3 gebruikt, maar baytril of theraprim, dit zijn echte antibiotica's

ik zou zeggen, als je eens natte nesten krijgt (zweetziekte) geef ze dan maar eens esb3, dan kom je erachter dat je jongen toch het loodje leggen, wat bij baytril of theraprim niet het geval is.

maar nog beter is beter voorkomen dan genezen, wat je wel niet altijd in handen hebt

oja wat ik mij goed herinner is dat sulfazine niet werkt tegen bacteries, maar tegen parasieten ( coccidiose is een parasiet)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]